Editie 10 en warmste Challenge…

05/06/2023

Beste Challengers,

Het is bijna zover!
Voorafgaand aan het evenement willen we graag nog een aantal dingen met jullie delen.

Het belooft een warme editie te worden…

Het weer zal naar verwachting erg warm zijn, misschien zelfs extreem warm… Daarom hebben we wat tips voor jullie. Deze tips zijn niet allesomvattend en als je nog betere tips hebt, deel ze dan gerust op de app. We horen ze graag!

  • Neem regelmatig pauzes. Overschat jezelf niet. Dit is het eerste weekend met dergelijk heet weer. Je lichaam is hier nog niet aan gewend, dus luister goed naar je lichaam! Stop als je moe wordt of oververhit raakt. Doe niet stoer, want een ongeluk zit in een klein hoekje. Dit geldt ook voor passagiers.
  • Probeer, als het nog lukt, een koelvest te bemachtigen. Er zijn verschillende merken verkrijgbaar, maar ze werken allemaal volgens hetzelfde principe: het is als een soort binnenjas die je óf vult met water óf onderdompelt in water. Door de interactie tussen je warme lichaam en het vochtige vest ontstaat er een verkoelend effect.
  • Bespaar niet op je veiligheid! Het mag verleidelijk zijn, maar handschoenen en beschermende kleding zijn er niet voor niets.
  • Neem een flesje water en wat fruit mee voor onderweg. Vul je vochtgehalte regelmatig aan.
  • Zorg goed voor je motor vóór het vertrek. Controleer de bandenspanning, vul indien nodig het koelwater bij en controleer het olie- en remvloeistofpeil.

Voorrijden

Als je met een eigen groepje wilt rijden, is dat natuurlijk prima. Maar zoals gebruikelijk staan er bij Verhoeven Motoren een aantal voorrijders klaar. Roy, Paul, Vinanda, Aaron, Ger en Graham (sorry als er iemand even niet genoemd is) staan om 08:30 uur klaar in Druten. Zorg ervoor dat je met een volle tank in Druten aankomt. Dat is vroeg, maar we willen gebruik maken van de koelte van de ochtend. Uiterlijk om 09:00 uur willen we iedereen op weg hebben.

Routes

Zoals eerder vermeld, zijn de routes al gereed. We denken dat ze mooi en uitdagend zijn, maar niet te zwaar. Er is van alles wat: prachtige vergezichten, leuke haarspeldbochten, mooie bochten en stukken waar je wat meer gas kunt geven. Een mooie variatie dus, en houd rekening met ongeveer 320 tot 340 kilometer per dag. De heenroute wordt de avond ervoor verstrekt.

In het hotel zullen Paul, Berrie en Roy de routes ook nog een keer verstrekken, maar zoals jullie weten kan dat soms moeizaam verlopen en duurt het even voordat alle apparaten zijn geladen. We willen ons dit jaar echt beperken tot alleen de voorrijders van elke groep. We weten dat we dit elk jaar zeggen, maar dit jaar moeten we het echt nakomen!

De routes zijn gemaakt met MyRouteApp en gesynchroniseerd voor TomTom en Garmin met de nieuwste kaarten. Zorg ervoor dat je de meest recente kaarten op je navigatiesysteem hebt. Bij een TomTom gaat het laden van een route redelijk eenvoudig. Plaats de SD-kaart, hij herkent de route, importeer deze, haal het kaartje eruit en ga op weg. Garmin is iets gecompliceerder… De meesten kennen wel de werkwijze met de 595 of de 590. Importeer de track en converteer deze naar een route in het apparaat.

De XT1 en XT2 kunnen dit doen via Drive of via een kabeltje. Nu is het lastige dat dit kan met GPX 1.1 of GPX 1.2. Onze ervaring is dat je dit het beste kunt doen met de 1.1-versie. Daarmee heb je de grootste kans op spraakbegeleiding tijdens de ritten. Bij versie 1.2 is onze ervaring dat dit niet altijd het geval is. Waarom dit zo is? Ook wij weten het niet.

Het rijden

Velen van ons zijn gewend om in een groep te rijden. Het rijden in “baksteenformatie” is niet vreemd en het stoppen als de laatste rijder niet meer zichtbaar is, kennen we ook. Toch willen we het nog even uitleggen voor de minder ervaren rijders onder ons.

  • Bij het rijden in “baksteenformatie” kiest elke rijder zijn positie aan de linker- of rechterkant van de rijstrook. Dit is altijd schuin achter de rijder voor je. De 1e (voorrijder) rijdt altijd links van de weg!
    De 2e rijder rijdt rechts, de 3e links etc.
  • Op smalle wegen is dit wat moeilijker uitvoerbaar. Echter, het concept van “positie op de weg” kan WEL worden toegepast, zij het wat smaller.
  • Ook bij het naderen van kruispunten en dergelijke houdt iedereen zijn positie vast. Dus niet van rechts naar links bewegen om beter te kunnen kijken!! Een botsing met de motor erachter is dan snel gebeurd!!!
  • De juiste afstand in baksteenformatie is heel gemakkelijk te controleren. Als je in de spiegels van de motor voor je het GEZICHT van die persoon kunt zien, weet je dat je op de juiste afstand zit.
  •  Houd een volgafstand aan van minimaal 2 seconden ten opzichte van de motor die recht voor je rijdt. Bij kleinere afstanden neemt de veiligheid af!!
  • Een tweede punt is “op elkaar wachten”. Je kent de situatie wel: je rijdt in een groepje en één van de deelnemers haalt het verkeerslicht niet. Die persoon moet wachten.
  • Zolang de weg rechtdoor gaat, is er niets aan de hand. De persoon voor de “wachter” mindert snelheid en degene daarvoor doet dat ook, enzovoort. (Inderdaad, die spiegels zijn er om in te kijken)
  •  Gaat de groep de bocht om, dan stopt degene na de bocht op een veilige plek om de achterste rijder op te vangen. Degene voor de wachter doet hetzelfde als hij diegene uit het zicht verliest. En degene daarvoor ook…
  • Zodra de groep weer compleet is, wordt de rit als groep voortgezet.
  • Wat je nog moet weten
  •  Reisverzekering: zorg voor een goede reisverzekering die jou en je motor repatrieert als dat onverhoopt nodig is. Natuurlijk geven we advies en hulp, en je moet Berrie ook op de hoogte stellen als er iets vervelends gebeurt, maar het terughalen van je motor is jouw eigen verantwoordelijkheid.
  •  Controleer de staat van je motor: niets is vervelender dan pech onderweg, dus zorg ervoor dat je motor in topconditie is! Bovendien zijn open uitlaten tegenwoordig “not done” (helaas maar waar), dus zorg ervoor dat de demper is gemonteerd. We zijn hier streng op omdat we de reputatie van de Motorchallenge hoog willen houden en geen gedoe willen hebben over een uitlaat die te veel lawaai maakt…
  •  Zoals gezegd: neem water en wat te eten mee voor onderweg…

Are you up for the challenge?

Voor iedereen: blijf gezond, let op elkaar en op jezelf!!!

Met geoliede groeten,

Berrie, Paul, Roy en Nelly